Про насильство в сім’ї зараз говорять немало. Ця тема донедавна була не дуже відкритою, про неї говорять у телевізійних програмах, друкованих виданнях, проте нерідко виявляється, що не всі усвідомлюють, що таке насильство в сім’ї та які наслідки його існування.
Однією з актуальних проблем, які стоять перед сучасним українським суспільством, є подолання і профілактика будь-яких проявів насильства, в тому числі і в сім’ї..
За визначенням ст.1 Закону України «Про попередження насильства в сім'ї», який Верховна Рада України ухвалила 2001 року (в редакції від 28.12.2015 року), насильство в сім'ї - будь-які умисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування одного члена сім'ї по відношенню до іншого члена сім'ї, якщо ці дії порушують конституційні права і свободи члена сім'ї як людини та громадянина і наносять йому моральну шкоду, шкоду його фізичному чи психічному здоров'ю.
Таким чином, жертвою домашнього насильства може стати будь-хто: жінка, яку постійно лає і б'є її чоловік, дівчинка-підліток, що страждає від сексуальних переслідувань свого вітчима, хлопчик, якого лупцює мати-алкоголічка, старенька бабуся, що її ненавидять власні діти...
Закон розрізняє чотири види домашнього насильства:
Членами сім'ї, відповідно до цього Закону, постають особи, які перебувають у шлюбі; проживають однією сім'єю, але не перебувають у шлюбі між собою; їхні діти; особи, які перебувають під опікою чи піклуванням; є родичами прямої або непрямої лінії споріднення за умови спільного проживання.
Що ж стосується поняття вчинення насильства в сім’ї в контексті адміністративного правопорушення, то воно не сильно різниться із вищенаведеним. Так, відповідно до ч. 1 ст. 173-2 КУпАП, вчинення насильства в сім’ї, тобто умисне вчинення будь-яких дій фізичного, психологічного чи економічного характеру (застосування фізичного насильства, що не завдало фізичного болю і не спричинило тілесних ушкоджень, погрози, образи чи переслідування, позбавлення житла, їжі, одягу, іншого майна або коштів, на які потерпілий має передбачене законом право, тощо), внаслідок чого могла бути чи була завдана шкода фізичному або психічному здоров'ю потерпілого, а так само невиконання захисного припису особою, стосовно якої він винесений, непроходження корекційної програми особою, яка вчинила насильство в сім'ї, -
тягнуть за собою громадські роботи на строк від тридцяти до сорока годин або адміністративний арешт на строк до семи діб.
Відповідно до ч. 2 ст. 173-2 КУпАП, ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з порушень, передбачених частиною першою цієї статті, -
тягнуть за собою громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин або адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб.
Складом адміністративного правопорушення є це сукупність встановлених законом об’єктивних і суб’єктивних ознак, які характеризують діяння як адміністративне правопорушення (проступок). До складу адміністративного правопорушення належать ознаки, які характеризують об’єкт, об’єктивну і суб’єктивну сторони та суб’єкта правопорушення.
Об’єктом даного адміністративного правопорушення (те, на що воно посягає) є суспільні відносини у сфері захисту прав громадян. Адміністративний проступок заподіює шкоду або створює загрозу її заподіяння суспільним відносинам, які і становлять об’єкт проступку.
Об’єктивну сторону адміністративного правопорушення характеризують ознаки, які визначають акт зовнішньої поведінки правопорушника, такі як діяння (дія чи бездіяльність), їх шкідливі наслідки, причинний зв’язок між діяннями і наслідками, місце, час, обстановка, спосіб, знаряддя та засоби вчинення проступку.
Об'єктивною стороною даного правопорушення є умисне вчинення будь-яких дій фізичного, психологічного чи економічного характеру (застосування фізичного насильства, що не завдало фізичного болю і не спричинило тілесних ушкоджень, погрози, образи чи переслідування, позбавлення житла, їжі, одягу, іншого майна або коштів, на які потерпілий має передбачене законом право, тощо), внаслідок чого могла бути чи була завдана шкода фізичному або психічному здоров'ю потерпілого, а також у невиконанні захисного припису особою, стосовно якої він винесений.
Протиправні дії за цією статтею можуть мати характер фізичного, психологічного чи економічного насильства. Фізичне насильство в сім'ї - це умисне насильство, яке не завдає фізичного болю і не спричиняє тілесних ушкоджень (наприклад, нанесення одним членом сім'ї іншому члену сім'ї побоїв). Психологічне насильство в сім'ї - насильство, пов'язане з дією одного члена сім'ї на психіку іншого члена сім'ї шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно спричиняється емоційна невпевненість, нездатність захистити себе та може завдаватися або завдається шкода психічному здоров'ю. Економічне насильство в сім'ї - умисне позбавлення одним членом сім'ї іншого члена сім'ї житла, їжі, одягу та іншого майна чи коштів, на які постраждалий має передбачене законом право, що може призвести до порушення фізичного чи психічного здоров'я.
Завдання шкоди фізичному або психічному здоров'ю потерпілого є необов'язковим для кваліфікації.
Одним із видів протиправних дій, які є об'єктивною стороною цього правопорушення, є невиконання захисного припису особою, стосовно якої він винесений під яким необхідно розуміти спеціальну форму реагування уповноважених підрозділів органів Національної поліції щодо захисту жертви насильства в сім'ї, яким особі, яка вчинила насильство в сім'ї, забороняється вчиняти певні дії стосовно жертви насильства в сім'ї, а саме: чинити конкретні акти насильства в сім'ї; отримувати інформацію про місце перебування жертви насильства в сім'ї; розшукувати жертву насильства в сім'ї, якщо жертва насильства в сім'ї за власним бажанням перебуває у місці, що невідоме особі, яка вчинила насильство в сім'ї; відвідувати жертву насильства в сім'ї, якщо вона тимчасово перебуває не за місцем спільного проживання членів сім'ї; вести телефонні розмови з жертвою насильства в сім'ї.
Також, ще одним із видів протиправних дій, які є об'єктивною стороною цього правопорушення, є непроходження корекційної програми особою, яка вчинила насильство в сім'ї, що передбачає собою програму, спрямовану на формування гуманістичних цінностей та ненасильницької моделі поведінки в сім'ї особи, яка вчинила насильство в сім'ї.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям» (в редакції від 06.08.2016 року), сім'я - це особи, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом, мають взаємні права та обов'язки. Права члена сім'ї має одинока особа.
Суб’єктивною стороною адміністративного правопорушення є відношення особи, яка вчинили правопорушення, до скоєного та передбачає собою наявність вини, мотивів та мета вчинення правопорушення. В складі даного адміністративного правопорушення суб'єктивна сторона характеризується наявністю вини у формі умислу, тобто коли особа усвідомлювала суспільно небезпечний характер свого діяння ( дії чи бездіяльності), передбачала його суспільно небезпечні наслідки та бажала їх настання (прямий умисел) або коли не бажала, але свідомо припускала їх настання (непрямим є умисел).
Суб’єктом адміністративного правопорушення визнається фізична особа, яка досягла на момент вчинення адміністративного правопорушення шістнадцятирічного віку, і яка вчинила насильство до одного із членів своєї сім'ї. Ознаки, що характеризують суб’єкта проступку, поділяються на загальні і спеціальні. У наведеному визначенні названо ознаки загальні, тобто властиві будь-якому суб’єкту.
За статистичними даними Новокаховського міського суду Херсонської області, за період з 01.01.2017 року до 30.09.2017 року за вчинення насильства в сім'ї, невиконання захисного припису або не проходження корекційної програми (ст.173-2 КУпАП) до суду від Новокаховського ВП ГУНП в Херсонській області надійшло 132 справи (13,08 % від загальної кількості справ, що перебували на розгляді в обумовлений період), що на 24 справи більше порівняно із аналогічним періодом у минулому році, з них:
За наслідками розгляду 82 справ про адміністративні правопорушення: до 59 правопорушників застосовано адміністративне стягнення (71,95 %), а саме:
- до 39 правопорушників – у вигляді 30 годин громадських робіт та присуджено до стягнення 320,00 грн. судового збору, з яких по чотирьом справам Новокаховський міський відділ з питань пробації Південного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України звернувся до суду із поданням про заміну громадських робіт або їх невідбутої частини, призначених постановою суду, за наслідками розгляду яких суд постановив: закрити, у зв’язку з закінченням строку давності виконання постанови про накладення адміністративного стягнення; невід бут частину адміністративного стягнення у вигляді 14 (чотирнадцяти) годин громадських робіт замінити на адміністративний арешт строком в 2 (дві) доби; адміністративне стягнення у вигляді громадських робіт на строк 30 годин замінити на штраф у сумі 127,50 гривень; адміністративне стягнення у вигляді 30 (тридцяти) годин громадських робіт замінити на адміністративний арешт строком в 6 (шість) діб. Ще по одній справі за наслідками апеляційного розгляду провадження по справі було закрито на підставі ст.38 КУпАП, у зв'язку з закінченням строку притягнення до адміністративної відповідальності;
- до 4 правопорушників - у вигляді 35 годин громадських робіт та присуджено до стягнення 320,00 грн. судового збору;
- до 13 правопорушників - у вигляді 40 годин громадських робіт та присуджено до стягнення 320,00 грн. судового збору;
- до 2 правопорушника - у вигляді 60 годин громадських робіт та присуджено до стягнення 320,00 грн. судового збору;
- до 1 правопорушника у віці 62 роки - у вигляді адміністративного арешту строком на 3 доби та присуджено до стягнення 320,00 грн. судового збору.
За наслідками розгляду 59 справ про адміністративні правопорушення за ст. 173-2 КУпАП до відповідальності було притягнено 54 осіб чоловічої статі у віці від 18 до 62 років та 2 особи жіночої статі у віці 37-39 років. До 6 осіб було застосовано ч.2 ст. 173-2 КУпАП, як до таких, яких на протязі року було піддано адміністративному стягненню за одне з порушень, передбачених частиною першою статті 173-2 КУпАП. Відносно 4 осіб до суду надійшло по декілька справ про адміністративне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 173-2 КУпАП, однак ч. 2 цієї статті до них не застосовувалася, оскільки, відповідно до ч. 2 ст. 36 КУпАП, якщо особа вчинила кілька адміністративних правопорушень, справи про які одночасно розглядаються одним і тим же органом (посадовою особою), стягнення накладається в межах санкції, встановленої за більш серйозне правопорушення з числа вчинених. До основного стягнення в цьому разі може бути приєднано одне з додаткових стягнень, передбачених статтями про відповідальність за будь-яке з вчинених правопорушень.
Відносно одного шістнадцятирічного правопорушника (1,22 %) були застосовані заходи впливу, передбачені ст. 24-1 КУпАП, а саме у вигляді попередження.
Необхідно зауважити, що за наслідками розгляду справ про адміністративні правопорушення, відповідальність за що передбачена ст. 173-2 КУпАП, правопорушники вчинювали психологічне насильство в сім’ї, потерпілими виступали: один або обоє із батьків, вітчим, сестри, дружини, колишні дружини та співмешканки.
Що ж стосується особливостей призначення покарань то, відповідно до ст. 30-1 КУпАП, громадські роботи полягають у виконанні особою, яка вчинила адміністративне правопорушення, у вільний від роботи чи навчання час безоплатних суспільно корисних робіт, вид яких визначають органи місцевого самоврядування. Громадські роботи призначаються районним, районним у місті, міським чи міськрайонним судом (суддею) на строк від двадцяти до шістдесяти годин і відбуваються не більш як чотири години на день. Громадські роботи не призначаються особам, визнаним інвалідами першої або другої групи, вагітним жінкам, жінкам, старше 55 років та чоловікам, старше 60 років.
Відповідно до ст. 32 КУпАП, адміністративний арешт установлюється і застосовується лише у виняткових випадках за окремі види адміністративних правопорушень на строк до п'ятнадцяти діб. Адміністративний арешт призначається районним, районним у місті, міським чи міськрайонним судом (суддею). Адміністративний арешт не може застосовуватись до вагітних жінок, жінок, що мають дітей віком до дванадцяти років, до осіб, які не досягли вісімнадцяти років, до інвалідів першої і другої груп.
Справи відносно 22 правопорушників (26,83 %), що на 7 справ більше порівняно із аналогічним періодом у минулому році, було закрито: 8 – звільнено від адміністративної відповідальності при малозначності вчиненого адміністративного правопорушення, обмежившись усним зауваженням; 1 – за відсутністю події і складу злочину; 13 – за закінченням строків накладення адміністративного стягнення.
До закриття справ призводить, зокрема, недотримання особами уповноваженими на складання протоколу про адміністративне правопорушення вимог ст. 38 КУпАП, яка передбачає, що коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу чи інших законів підвідомчі суду (судді), притягнення особи до адміністративної відповідальності має відбутися не пізніш як через три місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - не пізніш як через три місяці з дня його виявлення.
Несвоєчасне скерування матеріалів до суду не дає можливості суду викликати правопорушника у строки, встановлені для накладення адміністративного стягнення.
За період з 01.01.2017 року до 30.09.2017 року Новокаховським міським судом Херсонської області було повернено 49 справ для належного оформлення:
- 2 адміністративні матеріали – направлялися на доопрацювання, проте вимоги, вказані в постановах, виконані не були;
- 7 адміністративних матеріалів – не відповідають вимогам ст.. 256 КУпАП;
- 23 адміністративних матеріалів – правопорушника не було доставлено у судове засідання або його не повідомили про дату розгляду справи, оскільки згідно зі ст. 277 ч.2, ст. 268 КУпАП справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 173-2 КУпАП розглядаються протягом однієї доби і присутність особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, є обов’язковою;
- 5 адміністративних матеріалів - направлялися на доопрацювання, проте вимоги, вказані в постановах, виконані не були та не було доставлено правопорушника у судове засідання або його не повідомили про дату розгляду справи, оскільки справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 173-2 КУпАП розглядаються протягом однієї доби і присутність особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, є обов’язковою;
- 12 адміністративних матеріалів - не відповідають вимогам ст.. 256 КУпАП та не було доставлено правопорушника у судове засідання або його не повідомили про дату розгляду справи, оскільки справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 173-2 КУпАП розглядаються протягом однієї доби і присутність особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, є обов’язковою.
Слід пам’ятати, що люди, які вчиняють насильство над своїми рідними, ніколи не обмежуються одним випадком, вони роблять це систематично і, нерідко це триває роками, протягом усього часу існування сім’ї.
У випадку проявів насильства необхідно звертатися за допомогою до:
– поліції;
– сектору ювенальної превенції Управління національної поліції;
– служби у справах дітей;
– центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;
– департаменту (управління) соціального захисту населення районної, міської чи обласної держадміністрацій;
– громадських організацій, які надають допомогу постраждалим від насильства.