Законом України від 4 лютого 2016 року № 990-VIII «Про внесення змін до Цивільного процесуального кодексу України щодо встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України» доповнено ЦПК України статтею 257-1, яка визначає особливості провадження у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України і розміщена в главі 6 (Окреме провадження) розділу IV ЦПК України (Окреме провадження. Розгляд судом справ про встановлення фактів, що мають юридичне значення).
Статтею 257-1 ЦПК України передбачено, що заява про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана батьками, родичами, їхніми представниками або іншими законними представниками дитини до будь-якого суду за межами такої території України незалежно від місця проживання заявника. Заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України.
Як зазначив Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ у інформаційному листі від 15 квітня 2016 року № 9-1130/04/4-16 про окремі питання застосування Закону України від 4 лютого 2016 року № 990-VIII «Про внесення змін до Цивільного процесуального кодексу України щодо встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України», Постанова ВРУ «Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями» від 17.03.2015 року № 254-VIII не містить чіткого та вичерпного переліку назв населених пунктів Донецької та Луганської областей, які визнаються тимчасово окупованою територією України.
Оскільки норми статті 257-1 ЦПК України спрямовані на забезпечення прав осіб, які проживають на території, де органи ДРАЦС не здійснюють свою діяльність, тимчасово окупованою територією слід вважати населені пункти, визначені Розпорядженням КМУ від 07.11.2014 № 1085-р.
Зі змісту частини першої статті 257-1 ЦПК України вбачається, що законодавець, надаючи заявникові право вибору, до якого суду звернутись із відповідною заявою, виходив насамперед з інтересів заявника. Саме тому в цій нормі чітко визначені умови її застосування: 1) заява про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України; 2) може бути подана до будь-якого суду за межами окупованої території України; 3) незалежно від місця проживання заявника. При цьому, таке право заявника не ставиться в залежність від того, знаходиться місце проживання заявника на тимчасово окупованій території України чи за межами такої території.
Однак, на відміну від передбаченого цією нормою правила щодо підсудності заяв про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, заяви про встановлення факту смерті на такій території за змістом абзацу 2 частини першої статті 257-1 ЦПК України можуть бути подані за місцем проживання (перебування) заявника до суду за межами тимчасово окупованої території України.
Згідно із ч.ч.2, 4 ст. 257-1 ЦПК України, справи про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, розглядаються невідкладно з моменту надходження відповідної заяви до суду, а рішення, ухвалені за наслідками розгляду цих справ, підлягають негайному виконанню.
Слід зазначити, що необхідність встановлення факту народження чи смерті в судовому порядку зумовлена невизнанням Україною будь-яких документів, виданих на тимчасово окупованих територіях владою самопроголошених республік.
Що стосується можливості при розгляді заяв прийняття судом до уваги документів, виданих органами та установами (лікарняними закладами), які знаходяться на окупованій території, ВССУ зазначив, що відповідно до статті 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.
Поряд з цим, відповідно до практики ЄСПЛ, Консультативного висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії не можуть визнаватись недійсними всі документи, видані на окупованій територій, оскільки це може зашкодити правам мешканців такої території. Це стосується реєстрації смертей, народжень, шлюбів.
ВССУ зазначив, що, враховуючи ключове значення, яке має встановлення факту народження або смерті особи для реалізації майнових та особистих немайнових прав заявників, документи, видані органами та установами (зокрема, лікарняними закладами), що знаходяться на тимчасово окупованій території, як виняток можуть братися до уваги судом та оцінюватись разом з іншими доказами в їх сукупності та взаємозв’язку при розгляді справ в порядку статті 257-1 ЦПК.
Отож, внесені зміни до Цивільного процесуального кодексу України значно полегшують громадянам України – мешканцям тимчасом окупованої території України, процес реєстрації актів народження та смерті осіб на такій території.
Статистичні дані
Відповідно до статистичних даних КП «Д-3», за період з 01.01.2017 року до 31.08.2017 року в Новокаховському міському суді Херсонської області перебувало на розгляді 1349 справ та матеріалів цивільного провадження, з них 138 справ та матеріалів окремого провадження (10,2 % від загальної кількості справ та матеріалів цивільного провадження), в тому числі 81 справа про встановлення фактів, що мають юридичне значення.
Загальні показники справ окремого провадження:
За статистичними даними КП «Д-3» за період з 01.01.2017 року до 31.08.2017 року в Новокаховському міському суді Херсонської області перебувало на розгляді 81 справа окремого провадження за категорією: «справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення», з яких:
За наслідками розгляду 59 провадження даної категорії розглянуто: з ухваленням рішення - 54 проваджень, що становить 91,5 %, з них із задоволенням позову – 53; із залишенням заяви без розгляду – 5 (8,5%).
Щодо цивільних справ окремого провадження за категорією «справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення», то за даними КП «Д-3» за період з 01.01.2017 року до 31.08.2017 року в Новокаховському міському суді Херсонської області перебувало на розгляді:
- 7 справ за заявами про встановлення факту народження на тимчасово окупованій території які за наслідками їх розгляду були задоволені;
- 4 справи за заявами про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території, які за наслідками їх розгляду були задоволені.
Ще однією категорією справ поряд зі справами про встановлення факту народження та факту смерті на тимчасово окупованій території є справи щодо встановлення факту реєстрації шлюбу на тимчасово окупованій території, яких за даними КП «Д-3» за період з 01.01.2017 року до 31.08.2017 року в Новокаховському міському суді Херсонської області перебувало на розгляді 2 справи, які за наслідками їх розгляду були задоволені.