5 жовтня 2021 року почали функціонувати підсистеми «Електронний кабінет», «Електронний суд» та підсистема відеоконференцзв’язку Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС).
Доступ до підсистем (модулів) ЄСІТС, крім вебпорталу, здійснюється за допомогою Електронного кабінету після обов’язкового проходження особою процедури реєстрації або автентифікації.
Положенням про порядок функціонування окремих підсистем ЄСІТС, затвердженим рішенням Вищої ради правосуддя №1845/0/15-21 від 17 серпня 2021 року, передбачено, що адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, судові експерти, державні органи та органи місцевого самоврядування, суб’єкти господарювання державного та комунального секторів економіки реєструють свої офіційні електронні адреси в ЄСІТС в обов’язковому порядку. Інші особи реєструють свої офіційні електронні адреси в ЄСІТС у добровільному порядку.
Підсистема «Електронний суд» забезпечує можливість користувачам у передбачених законодавством випадках відповідно до наявних технічних можливостей підсистеми ЄСІТС реалізованого функціоналу створювати та надсилати в електронному вигляді процесуальні чи інші документи до суду, інших органів та установ у системі правосуддя, а також отримувати інформацію про стан і результати розгляду таких документів чи інші документи.
Процесуальні та інші документи, пов’язані з розглядом справ у суді, можуть подаватися до суду в електронній формі виключно з використанням підсистеми «Електронний суд».
Особам, які зареєстрували Електронний кабінет, суд надсилає документи у справах, в яких такі особи беруть участь, в електронній формі шляхом їх надсилання до Електронного кабінету таких осіб або в інший спосіб, передбачений процесуальним законодавством, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.
До початку функціонування всіх підсистем (модулів) ЄСІТС процесуальні та інші документи можуть подаватися до суду в електронній формі з використанням офіційної електронної адреси або адреси електронної пошти, з якої надійшли документи, засвідчені кваліфікованим електронним підписом. До початку функціонування всіх підсистем (модулів) ЄСІТС суд надсилає документи у справах або на офіційну електронну адресу або адресу електронної пошти, з якої надійшли до суду документи, засвідчені кваліфікованим електронним підписом.
У разі надсилання судом документів на адресу електронної пошти, з якої надійшли до суду документи, засвідчені кваліфікованим електронним підписом, ризики технічної неможливості доставки документа суду на відповідну адресу учасника судового процесу несе учасник судового процесу.
За період з 5 жовтня по 18 листопада 2021 року засобами Електронного суду до Новокаховського міського суду Херсонської області надійшло 80 звернень (позовних заяв, заяв, клопотань у цивільних та кримінальних справах) від 21 учасника процесу. Водночас, за цей же період електронною поштою до суду надійшло 398 звернень (процесуальних документів у справах, що розглядаються судом) від фізичних та юридичних осіб - учасників процесу, у тому числі, адвокатів, державних органів та органів місцевого самоврядування, суб’єктів господарювання державного та комунального секторів економіки.
Використання Електронного суду є швидким та ефективним засобом комунікації з судом, дозволяє майже в режимі реального часу отримувати інформацію про документи, які в електронному вигляді долучаються судом до справи, у тому числі, ухвалені судові рішення, з можливістю їх перегляду в електронному кабінеті учасника. Особливо корисною можливість електронного звернення до суду є в умовах протиепідемічних обмежень, запроваджених в Україні у зв'язку з пандемією коронавірусу.
Закликаємо учасників процесу забезпечити виконання вимог Положення про порядок функціонування окремих підсистем ЄСІТС, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя №1845/0/15-21 від 17 серпня 2021 року, щодо обов’язкової реєстрації офіційних електронних адрес в ЄСІТС, та активно використовувати зареєстровані електронні кабінети для подання до суду процесуальних документів (заяв, клопотань).
Фото з мережі Інтернет