flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Нововоронцовський районний суд Херсонської області

Порядок і підстави звернення громадян до суду при реалізації ними виборчих прав

22 жовтня 2012, 16:00
______Відповідно до статті 38 Конституції України громадяни України мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Конституцією України та Законом України "Про вибори народних депутатів України" визначено, що право голосу на виборах народних депутатів України мають громадяни України, яким на день голосування виповнилося вісімнадцять років. Не має права голосу громадянин, визнаний судом недієздатним.
Відповідно до Закону України «Про вибори народних депутатів України», прийнятого Верховною Радою України 17 листопада 2011 року, 28 жовтня 2012 року відбудуться чергові вибори народних депутатів України.
Частина 9 статті 108 даного закону передбачає, що рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій,   органів    виконавчої    влади,    органів    місцевого самоврядування,  засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій,  їхніх   посадових   та   службових   осіб,   творчих працівників   засобів   масової   інформації,   кандидатів,  їхніх довірених осіб,  партій,  їхніх посадових  осіб  та  уповноважених осіб,  офіційних  спостерігачів,  що  порушують  законодавство про вибори,  можуть бути оскаржені  до  суду  в  порядку,  визначеному Кодексом адміністративного судочинства України (далі – КАС України).
Згідно статті 172 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного  виборчого  процесу (крім виборчої комісії), якщо таке рішення,  дія чи бездіяльність порушує виборчі права або  інтереси  щодо  участі  у виборчому процесі його особисто.
Рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних)  виборчих комісій щодо підготовки та проведення виборів народних депутатів України, а  також  членів  зазначених комісій оскаржуються до окружного  адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії (Херсонський окружний адміністративний суд:  м. Херсон, вул. Філатова, 27-а).
Строки подачі до адміністративного суду позовних заяв у справах про захист громадянами своїх виборчих прав встановлюються ч.ч.6-8 ст. 172 КАС України:
 ·     позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності;
·      позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування, може бути подано до адміністративного суду у строк, встановлений частиною шостою цієї статті (п'ятиденний строк), але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування;
·      позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
         Строки розгляду судами позовних заяв з приводу захисту виборчих прав громадян закріплені ч.11 ст.172 КАС України, в якій вказано, що суд вирішує адміністративні справи, визначені цією статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли до дня голосування, вирішуються судом у дводенний строк, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування вирішуються судом до закінчення голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, але після закінчення голосування, вирішуються судом у дводенний строк після надходження позовної заяви. Неприбуття у судове засідання  осіб,  які  були  належним чином повідомлені, не перешкоджає судовому розгляду (ч.12 ст.172 КАС України).
Право звернутися з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах або референдумі.
Адміністративні справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд (Новокаховський міський суд Херсонської області) як адміністративний суд за місцезнаходженням відповідної комісії.
Суд  приймає  позовну   заяву   незалежно  від  сплати  судового збору.  У  разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд  одночасно  вирішує  питання  про  стягнення  судового   збору відповідно  до  правил розподілу судових витрат,  встановлених КАС України (ч.9 ст.172 КАС України).  
Суд невідкладно повідомляє відповідну виборчу комісію  та  комісію  вищого рівня про надходження позовної заяви та про ухвалене судом рішення (ч.10 ст.172 КАС України).
Статті 173, 174 КАС України передбачають певні особливості в провадженні справ, пов’язаних з виборчим процесом народних депутатів, а саме: позовна  заява про уточнення списку виборців, позовна заява  щодо  дій  чи  бездіяльності  засобів  масової  інформації, підприємств,  установ,  організацій,  їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, що порушують законодавство  про  вибори,  подається  до  місцевого загального  суду  як адміністративного суду за місцем вчинення дії чи  місцем,  де ця дія повинна бути вчинена.
 
 
 
 
Виконавець:
помічник голови суду
Пилипенко І.О.