flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Нововоронцовський районний суд Херсонської області

Водій у стані сп’яніння є загрозою для себе та інших учасників дорожнього руху

20 жовтня 2017, 15:00

У липні 2016 року Верховна Рада України прийняла закон про посилення відповідальності за керування в стані сп’яніння, який передбачає суттєве збільшення штрафів, мінімального з 3400 гривень до 10 200 гривень та вводить обов’язкове позбавлення права керування транспортним засобом.

Керування в стані алкогольного чи іншого сп’яніння є найбільш тяжким порушенням у сфері безпеки дорожнього руху. Тяжкість обумовлена ступенем суспільної небезпеки, яка завдається вказаним діянням, оскільки водій у стані сп’яніння є загрозою для життя та здоров’я інших учасників дорожнього руху – водіїв, пішоходів, велосипедистів, а також і для самого себе та власності третіх осіб.

Відповідно до частини першої статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а також передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп'яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а так само відмова особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, - тягнуть за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі шестисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (тобто 10200,00 гривень) з позбавленням права керування транспортними засобами на строк один рік і на інших осіб - накладення штрафу в розмірі шестисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Необхідно нагадати, що попередня версія статті за аналогічне правопорушення передбачала штраф у розмірі 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 3400,00 гривень, або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від одного до двох років, або адміністративний арешт на строк від семи до десяти діб і на інших осіб – накладення штрафу в розмірі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративний арешт на строк від семи до десяти діб.

Відповідно до ч. 2 ст. 130 КУпАП, повторне протягом року вчинення будь-якого з порушень, передбачених частиною першою цієї статті, - тягне за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі однієї тисячі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з позбавленням права керування транспортними засобами на строк три роки і на інших осіб - накладення штрафу у розмірі однієї тисячі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.

Відповідно до ч. 3 ст. 130 КУпАП, дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яка двічі протягом року піддавалася адміністративному стягненню за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують її увагу та швидкість реакції, за відмову від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, - тягнуть за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі двох тисяч чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з позбавленням права керування транспортними засобами на строк десять років і на інших осіб - накладення штрафу у розмірі двох тисяч чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.

Відповідно до ч. 4 ст. 130 КУпАП, вживання водієм транспортного засобу після дорожньо-транспортної пригоди за його участю алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, що входять до офіційно затвердженого складу аптечки або призначені медичним працівником), або після того, як транспортний засіб був зупинений на вимогу поліцейського, до проведення уповноваженою особою медичного огляду з метою встановлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції, чи до прийняття рішення про звільнення від проведення такого огляду, - тягне за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі однієї тисячі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративний арешт на строк п’ятнадцять діб, з позбавленням права керування транспортними засобами на строк три роки.

Відповідно до ч. 5 ст. 130 КУпАП, керування річковими або маломірними суднами судноводіями в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а так само передача керування судном особі, яка перебуває в стані такого сп'яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а також відмова осіб, які керують річковими або маломірними суднами від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі ста п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення права керування всіма видами плавучих засобів на строк від одного до трьох років, або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин, або адміністративний арешт на строк від десяти до п'ятнадцяти діб.

Відповідно до ч. 6 ст. 130 КУпАП, дії, передбачені частиною п'ятою цієї статті, вчинені особами, які не мають права керування річковими або маломірними суднами, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі ста п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративний арешт на строк від десяти до п'ятнадцяти діб.

Хто ж такі інші особи?

Відповідно до абз. 3 п. 28 Постанови Пленуму ВСУ від 23.12.2005 року № 14 «Про практику застосування судами України законодавства у справах про деякі злочини проти безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту, а також про адміністративні правопорушення на транспорті», позбавлення права керувати транспортними засобами можна застосовувати тільки як основне адміністративне стягнення за вчинення правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 121, ч. 4 ст. 122, ст. 122-2, ч. 3 ст. 123, статтями 124 і 130 КпАП. Можливості накладати на винну особу таке стягнення як додаткове цей Кодекс не надає. Суди не вправі застосовувати його й тоді, коли винна особа вже позбавлена такого права або взагалі його не мала.

З вищезазначеного слідує, що іншими особами в контексті ст. 130 КУпАП є особи, які не мають права керувати транспортними засобами.

Хто і як визначає стан сп`яніння?!

Відповідно до Інструкції про порядок виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, затвердженої Наказом Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства охорони здоров’я України 09.11.2015 № 1452/735 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 11 листопада 2015 року за № 1413/27858, огляд на стан сп’яніння проводиться: поліцейським на місці зупинки транспортного засобу з використанням спеціальних технічних засобів, дозволених до застосування МОЗ та Держспоживстандартом (далі – спеціальні технічні засоби); лікарем закладу охорони здоров’я (у сільській місцевості за відсутності лікаря – фельдшером фельдшерсько-акушерського пункту, який пройшов спеціальну підготовку).

Які ж все таки підстави для перевірки на визначення стану сп’яніння?

Огляду на стан сп’яніння підлягають водії транспортних засобів, щодо яких у поліцейського уповноваженого підрозділу Національної поліції України (далі – поліцейський) є підстави вважати, що вони перебувають у стані сп’яніння згідно з ознаками такого стану.

У поліцейських є низка ознак, якими вони керуються для визначення стану алкогольного сп’яніння, зокрема, ними є: запах алкоголю з порожнини рота; порушення координації рухів; порушення мови; виражене тремтіння пальців рук; різка зміна забарвлення шкірного покриву обличчя; поведінка, що не відповідає обстановці.

Наявність цих ознак дає підстави поліцейському для перевірки на визначення стану алкогольного сп’яніння.

Ознаками наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, є: наявність однієї чи декількох ознак стану алкогольного сп’яніння (крім запаху алкоголю з порожнини рота); звужені чи дуже розширені зіниці, які не реагують на світло; сповільненість або навпаки підвищена жвавість чи рухливість ходи, мови; почервоніння обличчя або неприродна блідість.

Це ж скільки треба випити?!

В Україні вже кілька років існує фіксована норма алкоголю в крові, яка становить 0,20 проміле. Встановлено, що 0,20 проміле рівноцінні 200 гр. вина для чоловіків і 100 гр. сухого вина для жінок, 200 гр. і 100 гр. шампанського, 50гр. і 30 гр. горілки, 50 гр. і 30 гр. коньяку, а також 500 гр. і 330 гр. пива відповідно. Дози алкоголю відповідають допустимій нормі через 30 хвилин після вживання і можуть відрізнятися для кожної конкретної людини.

А що, якщо відмовитися від проходження тестування на стан визначення сп’яніння?

Згідно ст. 63 Конституції України, яка прямо передбачає, що громадянин не може бути притягнутий до відповідальності (тобто має на це право) за відмову давати пояснення або показання щодо себе, близьких родичів або членів сім'ї. Ця стаття дозволяє відмовитися і від тестування на алкоголь.

Втім, відповідно до ч. 1 ст. 130 КУпАП, відповідальність настає й у разі відмови особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції.

Необхідно зазначити, що у разі відмови особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, або у разі незгоди із результатами визначення стану алкогольного сп’яніння за допомогою спеціальних технічних засобів, необхідно не пізніше ніж протягом двох годин з моменту виявлення підстав для його проведення звернутися до закладу охорони здоров’я аби там визначили стан.

Статистичні показники розгляду судом справ про адміністративні правопорушення, передбачені ч. 1 ст. 130 КУпАП

Новокаховським міським судом Херсонської області проаналізовано показники здійснення судочинства з розгляду справ про адміністративні правопорушення за ІІІ квартал 2017 року.

Так, зокрема, починаючи з 01 січня 2017 року до 30 вересня 2017 року в Новокаховському міському суді Херсонської області перебувало на розгляді 1009 справ про адміністративні правопорушення, з них: 14 справи – залишок нерозглянутих справ на початок звітного періоду та 995 справ – ті, що надійшли за звітний період. Із зазначеної кількості справ 334 (33,1 %) було повернуто, в тому числі 322 справи для належного оформлення, розглянуто 610 (60,46 %), а 65 справ, що становлять 6,44 %, - перейшли на початок наступного періоду.

Найпоширенішими правопорушеннями, які надійшли в період часу з 01 січня 2017 року до 30 вересня 2017 року, виявилися:

  • керування транспортними засобами або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції (ст..130 КУпАП) - 194;
  • порушення правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна (ст..124 КУпАП) – 156;
  • дрібне хуліганство (ст..173 КУпАП) – 139;
  • вчинення насильства в сім'ї, невиконання захисного припису або не проходження корекційної програми (ст..173-2 КУпАП) – 132;
  • порушення порядку придбання чи збуту об'єктів тваринного або рослинного світу, правил утримання диких тварин у неволі або в напіввільних умовах (ст..88-1 КУпАП) – 65;
  • невиконання батьками або особами, що їх замінюють, обов'язків щодо виховання дітей (ст..184 КУпАП) – 46;
  • злісна непокора законному розпорядженню або вимозі поліцейського, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, військовослужбовця (ст. 185 КУпАП) – 33;
  • порушення правил використання об'єктів тваринного світу (ст..85 КУпАП) – 33.

За статистичними даними КП «Д-3» за період з 01.01.2017 року до 30.09.2017 року за керування транспортними засобами або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції (ст. 130 КУпАП) до Новокаховського міського суду Херсонської області надійшло 194 справи та 3 справи перейшли як залишок нерозглянутих справ на початок звітного періоду (19,52 % від загальної кількості справ, що перебували на розгляді в обумовлений період), що на 50 справ більше у порівнянні із аналогічним періодом у минулому році, з них:

  • 105 справ розглянуто (53,3 %), що на 7 справ менше у порівнянні із аналогічним періодом у минулому році, з яких 71 - з накладенням адміністративного стягнення та 34 - закрито;
  • 65 справ повернено (33 %), в тому числі 61 справа для належного оформлення, що на 40 справ більше у порівнянні із аналогічним періодом у минулому році;
  • 27 справ (13,7 %) - залишок нерозглянутих справ на кінець звітного періоду, що на 17 справ більше у порівнянні із аналогічним періодом у минулому році.

За наслідками розгляду 71 справи про адміністративні правопорушення (67,62 %) до правопорушників застосовано такі адміністративні стягнення:

- до 1 правопорушника – у вигляді штрафу в розмірі 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 10200,00 гривень, з позбавленням права керування транспортними засобами на строк один рік;

- до 5 правопорушників – у вигляді штрафу в розмірі 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 10200,00 гривень, без позбавлення права керування транспортними засобами та присуджено до стягнення 320,00 грн. судового збору;

- до 1 правопорушника – у вигляді штрафу в розмірі 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 10200,00 гривень, з позбавленням права керування транспортними засобами на строк один рік та присуджено до стягнення 275,60 грн. судового збору;

- до 58 правопорушників – у вигляді штрафу в розмірі 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 10200,00 гривень, з позбавленням права керування транспортними засобами на строк один рік та присуджено до стягнення 320,00 грн. судового збору;

- до 1 правопорушника – у вигляді штрафу в розмірі 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 10200,00 гривень, з позбавленням права керування транспортними засобами на строк один рік та присуджено до стягнення 340,00 грн. судового збору;

- до 1 правопорушника – у вигляді штрафу в розмірі 1200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 20400,00 гривень, без позбавлення права керування транспортними засобами та присуджено до стягнення 320,00 грн. судового збору;

- до 1 правопорушника – у вигляді штрафу в розмірі 1200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 20400,00 гривень, з позбавленням права керування транспортними засобами строком на два роки та присуджено до стягнення 320,00 грн. судового збору;

- до 2 правопорушників – у вигляді штрафу в розмірі 1200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 20400,00 гривень, з позбавленням права керування транспортними засобами строком на три роки та присуджено до стягнення 320,00 грн. судового збору;

- до 1 правопорушника – у вигляді штрафу в розмірі 1200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 20400,00 гривень, з позбавленням права керування транспортними засобами строком на три роки без оплатного вилучення транспортного засобу та присуджено до стягнення 320,00 грн. судового збору.

За наслідками розгляду 71 справ про адміністративні правопорушення за ст. 130 КУпАП до відповідальності було притягнено 67 осіб чоловічої статі у віці від 18 до 66 років та 3 осіб жіночої статі у віці від 19 до 29 років. Відносно 3 осіб було застосовано ч.2 ст. 130 КУпАП, як до таких, яких на протязі року було піддано адміністративному стягненню за одне з порушень, передбачених частиною першою статті 130 КУпАП, та відносно 2 осіб – ч. 4 ст. 130 КУпАП.

Слід зазначити, що по 10 справам про адміністративне правопорушення за ч. 1 ст. 130 КУпАП були подані апеляційні скарги на постанови суду, відповідно до яких на 9 правопорушників було накладено адміністративні стягнення у вигляді штрафу в розмірі 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 10200,00 гривень, з позбавленням права керування транспортними засобами на строк один рік та присуджено до стягнення 320,00 грн. судового збору, на 1 правопорушника було накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 10200,00 гривень, з позбавленням права керування транспортними засобами на строк один рік та присуджено до стягнення 340,00 грн. судового збору, а при перегляді цих справ судом апеляційної інстанції: по трьом справам постанови були скасовані, а самі справи закрито у зв’язку із закінченням строків притягнення до адміністративної відповідальності; постанови по чотирьом справам були залишені без змін; три справи направлено до апеляційної інстанції, рішення по ним ще не прийнято.

Справи відносно 34 правопорушників (32,38 %) було закрито: 12 – за відсутністю події і складу злочину, що на 10 справ більше у порівнянні із аналогічним періодом у минулому році; 22 – за закінченням строків накладення адміністративного стягнення, що на 11 справ більше у порівнянні із аналогічним періодом у минулому році.

За період з 01.01.2017 року до 30.09.2017 року Новокаховським міським судом Херсонської області було повернено 65 справ, в тому числі 61 справа для належного оформлення:

- 61 адміністративний матеріал не відповідає вимогам ст. 256 КУпАП, з них 25 матеріалів було повернено з причин того, що протокол про адміністративне правопорушення складений з порушенням вимогам ст.256 КУпАП та інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, в якому не вірно зазначена адреса реєстрації та проживання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, не зазначено жодних інших засобів зв’язку, у зв’язку з чим суд не в змозі повідомити таку особу про день, час та місце розгляду справи, а розгляд справи за відсутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності є суттєвим порушенням права особи бути присутнім при розгляді справи, давати пояснення та надавати заперечення, представляти докази, задавати питання свідкам, тобто порушенням права особи на захист;

- 3 адміністративні матеріали – направлені до іншого суду за місцем вчинення правопорушення, оскільки правопорушники на території Таврійської міської ради та Новокаховської міської ради Херсонської області не зареєстровані;

- 1 адміністративний матеріал – направлено до іншого суду за місцем проживання правопорушника.